لاستیک طبیعی

لاستیک طبیعی چیست

 کاشت درخت لاستیک

نوشته شده توسط مدیر محتوا سازمان بین المللی کار

لاستیک طبیعی یک محصول گیاهی فرآوری شده است که می تواند از چند صد گونه درخت و گیاه در بسیاری از مناطق جهان از جمله مناطق استوایی آفریقا ، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی جدا شود. شیره شیری یا لاتکس درخت لاستیک تجاری Hevea brasiliensis در اصل (بیش از 99٪) از تولید لاستیک طبیعی جهان را تأمین می کند. لاستیک طبیعی نیز از Ficus elastica و سایر گیاهان آفریقایی در مناطق تولیدی مانند ساحل عاج ، ماداگاسکار ، سنگال و سیرالئون تولید می شود. ترانس 1،4-پلی ایزوپران طبیعی به عنوان گوتا پرکا یا بالاتا معروف است و از درختان آمریکای جنوبی و اندونزی حاصل می شود. این ماده لاستیک کمتری نسبت به ایزومر سیس تولید می کند. منبع بالقوه دیگر تولید لاستیک طبیعی بوته درختچه گایول  است که در مناطق گرم و خشک مانند جنوب غربی ایالات متحده رشد می کند.

لاستیک طبیعی چیست

تولید لاستیک Hevea بین مزارع بزرگتر از 100 هکتار و مزارع کوچک ، به طور معمول کمتر از 10 هکتار تقسیم می شود. بهره وری درختان لاستیک تجاری به طور منظم از دهه 1970 افزایش یافته است. این افزایش بهره وری در درجه اول به دلیل توسعه و پیوند مجدد سطح زمین با بلوغ سریعتر و درختان با بازده بالاتر است. استفاده از کودهای شیمیایی و کنترل بیماریهای درخت لاستیک نیز به افزایش بهره وری کمک کرده است. اقدامات دقیق برای کنترل قرار گرفتن در معرض علف کش ها و سموم دفع آفات هنگام نگهداری ، مخلوط کردن و سم پاشی ، استفاده از لباس های محافظ مناسب و کرم های مانع و تهیه اتاق های تعویض و نظارت پزشکی مناسب می تواند خطرات ناشی از استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی را به طور مؤثر کنترل کند. .

لاستیک طبیعی چیست

درختان لاستیکی معمولاً با انجام یک برش مارپیچ از طریق پوست درخت در روزهای متناوب ، لاتکس می شوند ، اگرچه فرکانس و روش بهره برداری متفاوت است. لاتکس در فنجانهایی که بر روی درخت زیر برش آویزان شده جمع آوری می شود. محتویات فنجان ها به ظروف بزرگ منتقل می شوند و به ایستگاه های پردازش منتقل می شوند. آمونیاک معمولاً به عنوان ماده نگهدارنده اضافه می شود. آمونیاک ذرات لاستیک را مختل می کند و محصولی دو فاز از مواد جامد 30 تا 40 درصد تولید می کند. این محصول بیشتر به 60٪ مواد جامد غلیظ می شود ، در نتیجه کنسانتره لاتکس آمونیوم که دارای وزن 1.6٪ آمونیاک است. کنسانتره لاتکس کم آمونیاک (15/0 تا 25/0 درصد آمونیاک) نیز موجود است. کنسانتره کم آمونیاک نیاز به افزودن ماده نگهدارنده ثانویه به لاتکس برای جلوگیری از انعقاد و آلودگی دارد. مواد نگهدارنده ثانویه شامل پنتاکلروفنات سدیم ، تترا متیل تیتورام دی سولفید ، دی متیل اتیل کربامات سدیم و اکسید روی است.

خطرات اصلی برای کارگران مزرعه در معرض عناصر ، نیش حیوانات و حشرات و خطرات مربوط به ابزارهای تیز است که برای ایجاد برش در درختان استفاده می شود. صدمات ناشی از آن باید سریعاً درمان شود تا خطر عفونت کاهش یابد. اقدامات پیشگیرانه و درمانی می تواند خطرات آب و هوا و آفات را کاهش دهد. میزان ابتلا به بیماری مالاریا و بیماریهای دستگاه گوارش در مزارع مدرن از طریق پیشگیری ، کنترل پشه و اقدامات بهداشتی کاهش یافته است.

لاستیک طبیعی چیست

درختچه گایول ، گیاه بومی جنوب تگزاس و شمال مرکزی مکزیک است ، در ساقه ها و ریشه های آن حاوی لاستیک طبیعی است. برای استخراج لاستیک باید کل بوته برداشت شود.

لاستیک Guayule در اصل با لاستیک Hevea یکسان است ، با این تفاوت که لاستیک guayule از مقاومت سبز کمتری برخوردار است. لاستیک Guayule در حال حاضر یک جایگزین تجاری مناسب برای لاستیک Hevea نیست.

انواع لاستیک طبیعی

انواع لاستیک طبیعی که در حال حاضر تولید می شود شامل ورق دودی دنده ای ، لاستیک مشخص فنی ، کرپس ، لاتکس ، لاستیک طبیعی اپوکسیده شده و لاستیک طبیعی گرمانرم است. تایلند بزرگترین تأمین کننده ورق دودی دنده ای است که تقریبا نیمی از تولید لاستیک طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است. لاستیک مشخص شده فنی یا لاستیک طبیعی بلوک ، در اواسط دهه 1960 در مالزی معرفی شد و حدود 40 تا 45 درصد از تولید لاستیک طبیعی را تشکیل می دهد. اندونزی ، مالزی و تایلند بزرگترین تامین کننده لاستیک مشخص فنی هستند. لاستیک مشخص شده از لحاظ فنی نام خود را از این حقیقت می گیرد که کیفیت آن با توجه به مشخصات فنی و در درجه اول خلوص و کشش آن تعیین می شود ، نه از مشخصات بصری معمولی. در حال حاضر لاستیک کرپ تنها بخش کوچکی از بازار جهانی لاستیک طبیعی را به خود اختصاص داده است. مصرف جهانی لاتکس لاستیک در سراسر جهان اخیراً افزایش یافته است ، در درجه اول به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات لاتکس به عنوان مانعی برای ویروس نقص ایمنی انسان و سایر عوامل بیماری زا ناشی از خون. کنسانتره های لاتکس برای تولید چسب ، پشتی فرش ، کف و محصولات غوطه ور استفاده می شود. محصولات غوطه ور شامل بالن ، دستکش وهستند. لاستیک طبیعی اپوكسید شده با تصفیه لاستیک طبیعی با پراكسیدها تولید می شود.

سپید رابر تولید کننده انواع قطعات لاستیکی و پلاستیکی در اصفهان می باشد.