چرا ما به دنبال منابع جدید لاستیک طبیعی هستیم؟

چرا ما به دنبال منابع جدید لاستیک طبیعی هستیم؟

در سالهای اخیر ، جستجوی منابع جایگزین لاستیک طبیعی دوباره آغاز شده است.این سه دلیل اصلی دارد:

تهدیدهایی برای درخت Hevea brasiliensis و تولید لاستیک آن

اول از همه ، درختان لاستیکی در معرض بیماری های مختلفی هستند و از آنجا که مزارع لاستیک آسیا فقط از تعداد انگشت شماری بذر شروع شده است ، همه درختان از نظر ژنتیکی بسیار شبیه هستند.تنوع ژنتیکی کمتر به معنی توانایی کمتری در مبارزه با بیماری های گیاهی است.اگر یک درخت بیمار شود ، بیماری می تواند به سرعت به کل مزارع گسترش یابد.

در شرایط طبیعی ، درختان لاستیکی معمولاً با فضای زیادی بین آنها رشد می کنند و از این جهت آسیب جدی به Hevea غیر معمول است ، زیرا انواع دیگر گیاهانی که در میان درختان لاستیکی رشد می کنند ، در معرض بیماری نیستند و به عنوان موانع عمل می کنند.اما ، در مزارعی که درختان لاستیک بسیار نزدیک به هم رشد می کنند ، این می تواند کشنده باشد.

لاستیک حاصل از Hevea brasiliensis می تواند حساسیت جدی ایجاد کند

پروتئین های لاتکس موجود در لاستیک ساخته شده از Hevea brasiliensis می تواند در برخی افراد حساسیت شدید ایجاد کند ، حتی اگر در معرض مقادیر بسیار کمی باشند.در فرآیند تصفیه ، جداسازی پروتئین های لاتکس از لاستیک بسیار دشوار است.از آنجا که این آلرژی ها می توانند بسیار خطرناک باشند ، جایگزینی برای لاستیک که فاقد این پروتئین های لاتکس است ، مفید خواهد بود.

منابع لاستیک طبیعی

Hevea brasiliensis فقط در یک منطقه واحد تولید می شود

شرایط مورد نیاز برای پرورش این درختان لاستیکی بسیار خاص است و فقط در مناطق خاصی در جهان وجود دارد.بیشتر لاستیک طبیعی در منطقه کوچکی از آسیا تولید می شود و باعث آسیب دیدگی در عرضه می شود.اگر مزارع آسیایی نتوانند لاستیک کافی تولید کنند ، ذخایر لاستیک برای نیازهای جهان و صنایع لاستیک سازی کافی نیست.این بسیار مفید خواهد بود که بتوان گیاهان دیگری را تولید کرد که لاستیک تولید می کنند و می توانند در مناطق دیگر جهان رشد کنند.

آیا منابع لاستیکی جایگزین وجود دارد؟

همه گیاهان حاوی لاستیک ، لاستیک با کیفیت خوبی تولید نمی کنند.برخی از گیاهان که به عنوان منابع لاستیکی جایگزین در نظر گرفته شده اند عبارتند از: Guayule ، قاصدک روسی ، گلدانی ، گل آفتابگردان ، درخت انجیر که به نظر می رسد دو مورد از این گیاهان بهترین گزینه برای Hevea brasiliensis هستند: Guayule و قاصدک روسی.

Guayule ، بوته ای بومی منطقه فلات شمال مکزیک است که معمولاً در خاکهای آهکی در مناطقی با بارندگی بسیار کم رشد می کند.Guayule وقتی رشد می کند که دما بین 18 تا 5/49 درجه سانتی گراد باشد.در این شرایط ، می تواند 30-40 سال عمر کند.لاستیک در ساقه ها و ریشه های گیاه گویول یافت می شود و این ماده در سلولهای منفرد گیاه به جای مخازن یا لوله های لاتکس یافت می شود.محتوای لاستیک Guayule در طی چند سال افزایش می یابد.کمتر از 1٪ لاستیک جهان از Guayule تهیه می شود.

لاستیک این گیاه برای کاربردهای زیست پزشکی مورد مطالعه قرار می گیرد ، زیرا آلرژی ایجاد نمی کند.به منظور استخراج لاستیک از گیاه ، باید بافت Guayule کاملاً نرم و خرد شود تا ذرات لاستیک موجود در سلولهای منفرد آزاد شود.کیفیت لاستیک از guayule برای همه موارد به اندازه کافی مناسب نیست ، زیرا ناخالصی بیشتری نسبت به لاستیک Hevea brasiliensis دارد.

منابع لاستیک طبیعی

گزینه خوب دیگر برای لاستیک ، قاصدک روسی (Taraxacum koksaghyz) ، گیاهی با رشد سریع و دارای لاستیکی با کیفیت بالا است که در سال 1931 در قزاقستان کشف شد.قاصدک روسی بسیار نزدیک به زمین رشد می کند ، می تواند در مناطقی با درجه حرارت ملایم رشد کرده و گلهای گل زرد تولید کند (آنها مانند یک گل به نظر می رسند اما یک گروه متراکم از گلهای کوچک بدون ساقه هستند).

قاصدک روسی حاوی لاستیک در برگها ، گلها و ریشه ها است ، اما فقط لاستیک موجود در ریشه ها به دلیل کیفیت و کمیت بیشتر ، برای استخراج مناسب است.

نتیجه

از مطالب این مقاله که توسط لاستیک سازی سپید صنعت ارائه شده است نتیجه می گیریم که حتی اگر درخت لاستیک بهترین منبع لاستیک موجود باشد ، با تهدیدهای مهمی روبرو است.لاستیک فقط از گیاهانی تولید می شود که در مناطق  خاصی رشد می کنند.به منظور گسترش منابع لاستیک طبیعی و جلوگیری از خطرات تولید محدود ، باید گیاهان جدید لاستیکی را جستجو کرده و گیاهانی را که قبلاً شناخته شده اند بهبود ببخشیم تا بتوانیم آنها را از نظر اقتصادی رقابتی کنیم.