کاربرد لاستیک در صنعت خودرو

کاربرد لاستیک در صنعت خودرو

لاستیک در حقیقت به یک بخش ضروری از زندگی همه تبدیل شده است. یکی از متداول ترین مواد در صنایع مختلف لاستیک است. لاستیک ارزان قیمت است و می تواند در طیف گسترده ای از قطعات و محصولات تولید شود. لاستیک همچنین سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت است ، و این یک ویژگی  بسیارعالی است ، زیرا سالانه بیش از 250 میلیون لاستیک دور ریخته می شود.

لاستیک در صنایع مختلفی چون صنعت کشاورزی ، صنعت هوافضا / هواپیمایی ، صنعت خودرو ، صنایع شیمیایی ، صنعت ساخت و ساز، صنایع دفاعی ، صنعت پزشکی ، صنعت معدن  ، صنعت نفت ، تولید برق  ، صنعت چاپ و کاغذ  و صنعت نساجی مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد لاستیک

صدها سال است که در صنعت خودرو از لاستیک استفاده می شود .با توجه به اینکه وسایل نقلیه در معرض دمای مختلف و مواد شیمیایی مختلف قرار دارند ، انتخاب ماده ای که بتواند در برابر محیط های خشن مقاومت کند، ضروری است.

لاستیک یک ماده انعطاف پذیر و بادوام است و به همین دلیل به عنوان مولفه ای بسیار مفید در صنعت خودرو میباشد. در حالی که انواع مختلف لاستیک ویژگی های متمایز خود را دارند ، اما همه آنها در خصوصیاتی مانند مقاومت در برابر سایش ، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و گریس ، مقاومت عالی در برابر نفت و روغن و پایداری در برابر دما و گرما ، مشترک هستند. اتومبیل شامل حدود دویست قسمت مختلف است که کاملاً یا بخش قابل توجهی از قطعات از لاستیک ساخته شده اند.

محصولات لاستیکی مورد استفاده در اتومبیل عبارتند از :

  • اورینگ : حلقه های O نقش اساسی در ساخت و بهره برداری از وسایل نقلیه از همه نوع و همچنین سایر موارد روزمره مانند لوازم ، پمپ ها و وسایل پزشکی دارند.این قطعه توسط صنایع لاستیک سازی سپید صنعت تولید میشود.از دیگر محصولات تولیدی این مجموعه میتوان به تسمه نقاله ، ضربه گیر لاستیکی ، پروفیل لاستیکی و ورق لاستیکی اشاره نمود.

کاربرذ اورینگ در خودروسازی

  • لاستیک ماشین : لاستیک ها به دلیل توانایی مقاومت در برابر دمای شدید شناخته شده اند.آنها هم چنین میتوانند شکل خود را در هنگام حمل بارهای سنگین حفظ کنند. حدود 75 درصد از تولید لاستیک در جهان ، برای ساخت لاستیک برای وسایل نقلیه استفاده می شود.
  • بوشینگ : بوشینگ های اتومبیل به عنوان یراق آلات ضد لرزشی عمل میکنند و باعث کاهش اصطکاک بین اجزای فلزی یک وسیله نقلیه میشوند.
  • تشک لاستیکی : تشک لاستیکی راهی عالی برای محافظت از فضای داخلی خودرو شما در برابر لکه ها و در عین حال جلوگیری از تجمع خاک و آهک است.

کاربرذ لاستیک در خودروسازی

علاوه بر این لاستیک در سیستم انتقال مایعات ، سیستم های آب بندی بدنه ، ضد ویروس اتومبیل ، دزدگیرها ، چسب و روکش ها ، قطعات بدنه ، قطعات یدکی و غیره  بکار میرود.صنعت خودرو به طور مستقیم با صنعت لاستیک ارتباط دارد.برخی از مواد مورد استفاده در صنعت خودرو از لاستیک طبیعی ساخته میشوند و برخی دیگر از لاستیک های مصنوعی ساخته میشوند. محصولات ساخته شده از لاستیک ، که قبلاً از مواد طبیعی استخراج شده بودند ، اکنون از پلیمرهای مصنوعی ارزان و متداول ساخته می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سایر مقالات لاستیک سازی را دنبال کنید.