کدام نوع لاستیک در صنایع لاستیک سازی بیشتر استفاده میشود(لاستیک طبیعی یا لاستیک مصنوعی)

کدام نوع لاستیک در صنایع لاستیک سازی بیشتر استفاده میشود(لاستیک طبیعی یا لاستیک مصنوعی)

لاستیک طبیعی به طور طبیعی از گیاه بومی برزیل Hevea brasiliensis تولید می شود و لاستیک مصنوعی به صورت مصنوعی از پلیمرهای مختلفی تولید می شود.لاستیک مصنوعی یک الاستومر مصنوعی است که از پلیمرهای ساخته شده از فرآورده های نفتی تشکیل شده است.اکنون بسیاری از انواع لاستیک مصنوعی موجود است.برخی از رایج ترین آنها شامل لاستیک استایرن-بوتادین (SBR) ، EPDM ، نیتریل (NBR) و موارد دیگر است.هر یک از این لاستیک های مصنوعی خواص شیمیایی و مکانیکی متفاوتی دارند.

هر دو لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی از مقاومت بالا در برابر پارگی ، انعطاف پذیری خوب و استحکام کششی بالا برخوردار هستند.

مزایا لاستیک طبیعی

یک مزیت لاستیک طبیعی نسبت به لاستیک مصنوعی این است که لاستیک طبیعی از مقاومت کششی بالاتر ، مقاومت در برابر پارگی بیشتر و بوی کم نسبت به IR برخوردار است ، اما لاستیک های مصنوعی می توانند از مقاومت بسیار خوبی در برابر گرما برخوردار باشند.

نکته دیگر در مورد انتخاب بین لاستیک طبیعی در مقابل لاستیک مصنوعی این است که لاستیک طبیعی حاوی پروتئین های طبیعی است که ممکن است هنگام تماس با پوست انسان برای مدت طولانی باعث واکنش های آلرژیک شود.

با وجود این اختلافات بین لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی ، هر دو لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی به دلیل هزینه کم و عملکرد مطلوب ، در اکثر برنامه ها ، مورد نیاز صنایع لاستیک سازی هستند.صنایع لاستیک سازی برای ساخت قطعات لاستیکی مثل دیافراگم لاستیکی ، ضربه گیر لاستیکی و غیره از لاستیک استفاده می کنند.

لاستیک مصنوعی

ویژگی ها و جوانب مثبت و منفی هر دو نوع لاستیک طبیعی و مصنوعی ، تعیین می کند که کدام نوع لاستیک برای هر نوع کاربرد مناسب ترین است ، یا شاید ترکیبی از دو نوع لاستیک ضروری باشد.به عنوان مثال برای تولید لاستیک های اتومبیل از مخلوط لاستیک طبیعی و مصنوعی ، استفاده می شود اما برای ساخت لاستیک های هواپیما فقط از لاستیک طبیعی استفاده می شود.

هرکدام از لاستیک طبیعی و مصنوعی بر اساس ویژگیهای خاص خود ، کاربرد خاص خود را دارند ، اما با این وجود برخی ممکن است خواص لاستیک طبیعی را نسبت به لاستیک های مصنوعی ترجیح دهند.ثابت شده كه لاستیک طبیعی در بیشتر كاربردها از لاستیک مصنوعی بهتر است ، اما لاستیک طبیعی را نمی توان برای برخی از کارکردها استفاده کرد.

کدام لاستیک را باید انتخاب کنم – لاستیک طبیعی یا مصنوعی؟

پاسخ صحیحی برای این سوال وجود ندارد ، زیرا انتخاب نوع لاستیک ، به برنامه خاص شما بستگی دارد.به معنای دیگر هر نوع لاستیک ، بر اساس خصوصیات خاص خود دارای کاربردهای خاص خود است.در حالی که لاستیک طبیعی در بعضی از کاربردها از لاستیک مصنوعی بهتر عمل می کند ، لاستیک طبیعی نمی تواند به گونه ای طراحی شود که به یک روش خاص مانند لاستیک مصنوعی عمل  کند.

در مواردی هم که هر دو لاستیک طبیعی یا مصنوعی برای یک برنامه مناسب باشند ، تصمیم گیری در مورد انتخاب لاستیک مناسب ، با توجه به قیمت لاستیک ، انجام می شود.

لاستیک طبیعی اغلب گران تر از مصنوعی درجه استاندارد است ، بنابراین قطعات ساخته شده از لاستیک طبیعی ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند.بنابراین بیشتر تولیدکنندگان استفاده از لاستیک مصنوعی را ترجیح می دهند.