تولید لاستیک از گل قاصدک

تولید لاستیک از گل قاصدک

به اطراف خود نگاه کنید:چه اشیایی را می توانید ببینید که از لاستیک ساخته شده باشند؟ممکن است یک پاک کن مداد ، ضربه گیر لاستیکی و اورینگ و یا شاید تایر ماشین را مشاهده کنید.در واقع ، روزانه بیش از 40000 محصول از لاستیک طبیعی و مصنوعی تولید می شود و برای همین دانشمندان در حال جستجو منابع جدید لاستیک طبیعی هستند که در این میان گل قاصدک شناخته شده است.

دنیا به لاستیک احتیاج دارد.لاستیک برای تایرهای موجود در اتومبیل ها ، کامیون ها و هواپیماهایی که حمل و نقل مدرن را پیش می برند ، بسیار مهم است.این امر برای کارهای روزمره نیز به همان اندازه مهم است: دستکش لاتکس در آزمایشگاه ، دیافراگم لاستیکی ، همه و همه با لاستیک ساخته میشوند.لاستیک را می توان به صورت مصنوعی از مشتقات نفت تهیه کرد ، اما لاستیک مصنوعی به اندازه لاستیک جدا شده از گیاهان قوی نیست.منبع اصلی برای لاستیک طبیعی (NR) ، شیره درخت Hevea brasiliensis است که در سراسر جنوب شرقی آسیا رشد می کند.متأسفانه ، ظرفیت تولید درخت هیوا به دلیل در دسترس نبودن زمین مناسب و با برداشت سخت ، محدود می شود.

ساخت لاستیک از گل قاصدک

هزاران گونه گیاهی در شیره خود ، اجزای NR تولید می کنند ، اما فقط تعداد کمی از آنها لاستیک با وزن مولکولی بالا و مناسب تولید می کنند.یکی از این گیاهان قاصدک است.گیاهان TKS به سرعت رشد می کنند ، می توان آنها را در طیف وسیعی از محیط ها براحتی کشت و برداشت کرد.

کیفیت لاستیک موجود در گل قاصدک مشکلی ایجاد نخواهد کرد: اینن قابل مقایسه با کیفیت لاستیک طبیعی سنتی است.برای برخی از کاربردها ، حتی به نظر می رسد لاستیک قاصدک بهتر است.بنابراین ، قاصدک جایگزین امیدوار کننده ای برای درخت لاستیک Hevea brasiliensis به عنوان منبع لاستیک طبیعی است.

استفاده از گل قاصدک برای تولید لاستیک به زودی می تواند بسیار مهم شود.لاستیک طبیعی کالایی ارزشمند است زیرا دارای خواص مفیدی است که لاستیک مصنوعی فاقد آن است.متأسفانه ، مشکلی در تأمین فعلی لاستیک طبیعی از درخت هیوا لاستیک وجود دارد.گل قاصدک می تواند پاسخگوی این مشکل باشد.

استخراج لاتکس از قاصدک های روسی

استخراج لاتکس از قاصدک های روسی

اخیراً محققان بار دیگر به ساخت لاستیک از قاصدک های روسی علاقه مند شده اند.کشت قاصدک (و شاید سایر گیاهان تولید کننده لاتکس) ممکن است راه حل مشکل تامین لاستیک در جهان باشد.ریشه گیاه بیشتر لاتکس آن را تولید می کند.

امروزه بیشتر لاستیک ها از لاتکس درخت هیوا ساخته می شوند.با این وجود ، در کنار عرضه لاستیک جهان ، جمعیت این گیاه در حال کاهش است.در چندین کشور ، مردم در حال ساخت لاستیک از لاتکس قاصدک روسی هستند.

تولید اینولین از قاصدک های روسی

گل های قاصدک به دلایل دیگری نیز کشت می شوند.آنها حاوی مقدار زیادی اینولین ، یک کربوهیدرات هستند که به تعداد بیشتری از غذاهای فرآوری شده اضافه می شود.بعضی از افراد اینولین را با انسولین اشتباه می گیرند ، اما آنها مواد مختلفی هستند.اینولین یک کربوهیدرات است در حالی که انسولین هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می کند.در حال حاضر ، بیشترین انسولین تجاری از کاسنی ، یکی از اقوام قاصدک تولید می شود.

اینولین نوعی فیبر است.در معده و روده کوچک ما هضم نمی شود ، اما توسط برخی از باکتریهای مفید روده بزرگ هضم می شود.

اینولین ملایم شیرین است اما سطح قند خون را افزایش نمی دهد.این امر آن را برای بیماران دیابتی مفید می کند.می تواند طعم و مزه و مواد غذایی را بهبود بخشد و گاهی به عنوان جایگزین قند یا چربی استفاده می شود. این ماده همچنین جذب کلسیم را تقویت می کند و در یک آزمایش پزشکی که عملکرد کلیه را ارزیابی می کند ، استفاده می شود.علاوه بر این ، می توان آن را تخمیر کرد و اتانول تولید کرد ، سپس می تواند به عنوان سوخت استفاده شود.