نوار نقاله چگونه کار میکند

نوار نقاله چگونه کار میکند

امروزه فرآیندهای تولیدی و صنعتی توسط ماشین های پر سرعت ، با راندمان عالی انجام میشود.در فرآیند تولید ، با نیاز به جابجایی مواد بزرگ و سنگین  صنعتی و کشاورزی ، لازم است دستگاههای مکانیکی مانند سیستم نوار نقاله استفاده شوند تا بتوان وسایل را با حداقل تلاش جابجا کرد.

بطور کلی میتوان گفت که سیستم های نوار نقاله نقش مهمی در تسهیل فرآیندهای تولید و توزیع دارند.با این وجود ، اطمینان از کارآیی آنها مهم است.

صرف نظر از اینكه سیستم نوار نقاله دارای موتور بوده ، از قرقره ها ، سیلان ها ، غلطك ها ، چرخ ها و تسمه ها ( از جنس pvc یا لاستیک ) نیز در ساختار آن استفاده میشود.

مزیت استفاده از نوار نقاله

یکی از دلایلی که معمولاً سیستمهای نوار نقاله و تسمه نقاله استفاده می شوند این است که باعث تقویت کار انسان می شوند.استفاده از این سیستم ها در فرآیندهای صنعتی فواید زیادی دارد.

نوار نقاله ها هیچ محدودیتی در ارتفاع ندارند ، این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند تا در هنگام جابجایی وسایل از یک سطح ارتفاع به سطح دیگر ، در زمان صرفه جویی میکنند.

نوارهای نقاله را می توان در مراکز خرید ، سوپر مارکت ها ، فرودگاه ها و کارخانه های مختلف دنیا یافت.آنها به سهولت در حمل و نقل مردم و کالاها از یک مکان به جای دیگر کمک می کنند.

اما دقیقا یک سیستم تسمه نقاله چگونه کار می کند؟ در زیر می توانید فرایند یک سیستم نوار نقاله و روش های اصلی کار در آن را ببینید.

یک دستگاه نوار نقاله مانند یک کمربند گسترده است که به شکل حلقه ای ثابت شده است.این حلقه به چندین روتور متصل است که توسط موتورها تغذیه می شوند.قسمت حلقه شده دستگاه همان چیزی است که ما به عنوان تسمه نقاله می شناسیم و به طور معمول از چند لایه لاستیک ساخته می شود.

تسمه نقاله یکی از محصولات شرکت لاستیک سازی سپید صنعت است و با قیمت بسیار مناسب به فروش میرسد.

از دیگر محصولات این شرکت ، میتوان به دیافراگم لاستیکی – پروفیل لاستیکی – ورق لاستیکی – ضربه گیر لاستیکی – اورینگ و نخ نسوز اشاره نمود.

نحوه عملکرد نوار نقاله

معمولاً کمربند ( تسمه نقاله ) باید روی دو یا چند چرخ ثابت باشد که به عنوان روتور شناخته می شوند.این روتورها می چرخند و باعث جابجایی کمربند می شوند که این امر به دلیل توانایی چسبیدن کمربند به روتورها و چرخیدن در دور آنها ایجاد می شود.

با شروع چرخش چرخ ها ، کمربند نیز چرخانده یا حرکت می کند.روتورها منجر به حرکت کمربند در یک جهت در سطح بالا و در جهت مخالف در طرف پایین می شوند.این بدان معنی است که برای انجام عملیات ، همه چرخ ها باید در یک جهت بچرخند ، خواه در جهت عقربه های ساعت باشند یا نباشند.اگر روتورها در جهات مختلف بچرخند ، کمربند قادر به حرکت نیست و اصطکاک باعث می شود که روتورها نیز متوقف شوند.

بسیاری از تسمه های نقاله مستقیم هستند ، مانند نمونه هایی که در سوپر مارکت ها یافت می شوند.اما در بعضی از موارد ممکن است بخواهیم بار را به ارتفاعات بالاتر انتقال دهیم ، در این مواقع نمیتوان از دستگاه تسمه نقاله مستقیم استفاده کرد.زمانی که قرار باشد نوار نقاله کالاها را به جهات مختلفی انتقال دهد ، ازروتورهای مخروط شکل در ساختار نوار نقاله ، استفاده میشود.